Världens modigaste man


Att resa dit ingen männsika rest förut. Att resa ut i ovishetens djupa mörker, helt utan aningar om vad som väntar. Den allvarligaste händelsen i hela ens liv, med alla världens ögon riktade mot en. Nu tror ni kanske att jag pratar om något konstigt som hänt mig nyligen eller ligger i min framtid, men det här är en historien daterad långt bak i tiden. Året är 1961, den 12e April för att vara mer exakt. Sovjetunionen, en bland världshistoriens modigaste män gör sig redo för sin livs resa. Angiven uppdraget att vara den förste att utforska det okända, den destination dit ingen någonsin tidigare farit.

Vad tänker han på? Förmodligen är han någorlunda drogad för att dämpa nervositeten.
Har han familj? Barn? Vad tänker dem på? Ska pappa lämna vår planet? I något som ser ut att vara byggt av delar och plåtbitar tagna från vilken soptipp som helst? Kommer omvärlden få reda på detta om något går snett? Är han säker, kommer vårt land att mörklägga det hela?

Det är så sjukt. Samtidigt så spännande, likså läskigt.
Kan man sova nätterna innan? Kunde han det? Hade han möjligheten att avbryta hela projektet? Även om det så skulle vara minutrarna innan, även om de så hade stängt luckan och varit 3 minuter ifrån att tända raket-motorerna? Hade regeringen tillåtit år av förberedelser och oändliga summor pengar gå till spillo på grund av en mans nerver? Det följer förvisso alltid med en "backup"-kos/astro-naut, men frågan är hurvida de används eller bara är med för syns skull. Instinkten "lita inte på någon" ligger väl till pass. Tala om ångest, han är tvungen att förlita sig helt på sitt lands regering med sitt liv på spel. Han måste ha redo att offra sig själv. Den tanken kan inte ha undgått honom.
Fick han sin favoriträtt innan avresan?

Jag vet inte varför jag blivit så inbiten på det här, men jag känner sådan otrolig spänning och mysterik. Titta på någon utav videorna, de är ihopklippta från samma orginalfilm men visar lite olika sekvenser. Försök att känna av spänningen. (Och ja, sekvenserna är orginal. Självklart filmade de händelsen i detalj.)


Creepy x2

Vad tycker du?

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0